Tabata-träning

| Postat i: Linda, Träningstips
0
På senaste tiden har jag kört en hel del hemmaträning. Oftast kör jag tabata-träning, eftersom det går både snabbt och är effektivt och man behöver inte ta sig till gymmet för att träna. Tabata är intervallerträning där du jobbar med en viss övning i fyra minuter och i varje fyra minuters-intervall kör man 20 sekunder arbete och 10 sekunder vila, sammanlagt 8 gånger. Man bestämmer själv hur många övningar man vill köra på ett pass, jag brukar oftast köra fem stycken, vilket innebär ca 20 minuter aktiv träning (kör även gärna en kort uppvärmning innan du sätter igång). Efter varje fyra minuters-intervall kan man ha en lite längre paus på 1-2 minuter. Jag brukar försöka få in både styrke- och konditionsövningar i mina pass, samtidigt som jag försöker involvera flera muskelgrupper samtidigt. För att hålla koll på tiden kan man ladda man ner en tabata-timer till sin telefon.
 
Mitt senaste träningspass bestod av:
 
1. Armhävningar med hopp (video 1)
2. Magtwist med kettlebell
3. Sidoutfall med hopp
4. Kettlebellswing
5. Marklyft+hakdrag med kettlebell (video 2)
 
 
 
 
 
 
 
Kör så det ryker där hemma i stugorna!
/Linda
Hittills till Tabata-träning





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: