Tips på mellanmål

| Postat i: Kost, Linda
1
Måndag igen och den här veckan börjar med sjukstuga hemma hos mig.
 
Idag tänkte jag ge er några mellanmålstips. Mellanmål är viktiga för att undvika blodsockerdippar som gör att man blir trött, irriterad, okoncentrerad och sötsugen, mellanmål är också viktigt för förbränningen och muskeluppbyggnaden. Det är bra att försöka få i sig 1-3 mellanmål/dag, beroende på hur aktiv man är under dagen. Speciellt viktigt att komma ihåg att ta ett mellanmål/återhämtningsmål efter träningen (gärna inom 30 minuter). Efter ett träningspass är immunförsvaret kraftigt nedsatt och man är extra känslig för att bli sjuk timmarna efter träning, ett återhämtningsmål som innehåller både kolhydrater och proteiner återställer kroppens immunförsvar. Extra viktigt att tänka på nu i förkylningstider!! Ett bra mellanmål ska gärna innehålla både protein, kolhydrater och (nyttigt) fett. Mina favoritmellanmål (som oftast äts i samband med träning) just nu är:  
 
Lättkvarg med kiwi och kokos.
 
Äppelbitar med keso, chashewnötter, hasselnötter och kanel.
 
Naturellyoghurt med mysli, pumpafrön, goijibär och kanel.
 
Lättkvarg med banan, kokos och honung.
 
Känner att jag snöat in mig lite i kvarg och keso träsket när det gäller mellis, tar gärna emot era bästa tips på mellanmål. Madde vad äter du till mellis idag?
 
Nuförtiden åker jag ingenstans utan ett litet mellanmål i väskan, vågar inte riskera blodsockerfall med humörssvängningar och sötsug (har gjort den tabben alldeles för många gånger och de som känner mig vet hur sur, butter och inåtvänd jag blir när jag är hungrig...)  :) Dessa mellanmål kan ju vara lite svåra att få till om man är ute på språng, då är mitt tips att ha en påse nötter, en frukt, ett kokt ägg eller några morotsstavar i väskan. 
 
 
 
Åker ingenstans utan mitt mellis...
 
Ha en bra träningsvecka och håll er friska!
/Linda
Hittills till Tips på mellanmål


Therese

Mmm allt ser gott ut..tack för bra tips :-)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: